Viikonvaihteessa 15.–17.8.2019 Ilomantsissa järjestetyillä Karhufestivaaleilla toteutettiin kovatasoinen karhunveiston mestaruuskilpailu. Sen teemana oli GoBearGo, suomeksi pilke silmäkulmassa KouKarhuKou. Teema haastoi veistäjät kuvaamaan liikettä ja toimintaa.
Leo Löppönen, Mörkö särki mailan. MSL:n ITE-kokoelma. Kuva: Raija Kallioinen
Moni kilpailija sanoi aihetta vaativaksi, ja näin myös tuomaristo sen koki. Liikkeen kuvaaminen on vaikeaa! Vaikka teoksen aihe liittyisi liikkeellä oloon, on vaikea saada liike näkyviin taiteellisessa ilmaisussa, totesi tuomariston puheenjohtaja Minna Tuuva.
Tuomaristo antoi kiitosta kilpailun korkeasta tasosta ja veistäjien antaumuksellisuudesta. Kyseessä ei ollut irvistelemällä käyty kilpailu vastustajia vastaan, vaan ikään kuin yhden joukkueen korkeatasoinen suoritus. Puunveistäjät ovat kiinnostuneet toistensa työstä ja myös haluavat oppia toisiltaan.
Sankat seuraajajoukot saanut kilpailu veti myös lapsiyleisöä. Tuomaristo totesikin, että ihmisten keskelle levittäytyvä vuotuinen veistotapahtuma toimii kuin veistäjien antamana taidekasvatuksena.
Kaksipäiväinen mestaruuskilpailu veti 34 osallistujaa, ja lauantaina käydyssä pikaveistokisassa osallistujia oli 26. Suomen lisäksi oli kilpailijoita oli Virosta, Venäjältä ja USAsta.
Kuudetta kertaa järjestetty festivaali rikkoi aiemmat kävijäennätykset. Samaan aikaan Ilomantsissa järjestettyjen Villiruokafestareiden kanssa yhteinen kävijämäärä rikkoi 10.000 kävijän rajan.
Markku Tuominen Nurmijärveltä voitti mestaruuden
Mestaruuskilpailun voiton vei nurmijärveläinen Markku Tuominen. Ilomantsin Urjeilijat -nimisessä teoksessa karhu voimailee pentujensa kanssa. Ilomantsissa syntyy enemmän karhunpentuja kuin vauvoja, oli teoksen humoristinen viesti, joka yhtyi hauskasti sen teknisesti hallittuun toteutukseen.
Veistoskilpailun voittaja Markku Tuominen ILU-veistoksellaan. Kuva: Riitta-Johanna Laitinen
Toiseksi tuli oululaisen, venäläissyntyisen Igor Kyllisen teos Go Bear Go, jossa karhu hiipii korvat luimussa. Hidas liike on vangittu taitavasti yksinkertaisen tyylikkääseen veistokseen. Kolmanneksi tuli moottorisahaveiston grand-old-man Erkki Rytkönen Iisalmesta teknistä taitoa vaatineella veistoksellaan Keinu lapseni, keinu.
Tuomaristo myönsi kunniamaininnan venäläiselle Vladimir Almanoville Kalastajat-veistoksesta. Kalastavia karhuja kuvaava maalauksellinen veistos on muotokieleltään hallittu ja sisältää rikkaita yksityiskohtia. Karhujen lihakset ja turkki elävät, jopa varjot tuntuvat olevan liikkeessä. Alaosan vesikin tuntuu virtaavan ja pärskyvän.
Yleisö valitsi mestaruuskilpailun suosikikseen Timo Nevalaisen veistoksen Vaarattomat toisilleen. Teoksessa marjastava mummo ja karhut liikkuvat metsässä sulassa sovussa liki toisiaan.
Pikaveistokisan voitto meni Venäjälle
Lauantaina 17.8. käydyssä karhunveiston pikakisassa palkinnot jaettiin yleisöäänestyksen perusteella. Voiton vei venäläinen Vladimir Almanov teoksellaan Kalastaja. Toiseksi tuli Pekka Niskanen Haapajärveltä teoksellaan Ystävät. Kolmanneksi sijoittui Timo Nevalainen Pyhäsalmelta veistoksella En ou muuta ottanna.
Maaseudun Sivistysliiton ITE-kokoelma täydentyi veistoksin
Karhufestivaalin sääntöjen mukaisesti Maaseudun Sivistysliitto voi valita kilpailun töistä teoksia omistamaansa ITE-taiteen kokoelmaan. Tällä kertaa valinnat tehtiin arvopohjalta, kuvaamaan sivistystyölle tärkeitä arvoja.
Igor Kyllisen veistos Go Bear Go on Suomeen muuttaneen venäläisen tekemä. Maahanmuuttajien kotouttamisessa on tärkeää elää yhdessä ja toimia rinnakkain, ja näin voidaan tehdä myös puunveiston merkeissä. Leo Löppösen Mörkö särki mailan -teos reagoi omaan aikaamme, kuten myös sivistystyössä täytyy tehdä. Kun veistäjältä katkesi jääkiekkoilevan karhun maila, asia ratkesi luovuutta käyttäen eli veistos sai uuden nimen. Juha Käkelän Omakuva-teokseen liittyi kyltti: Haluaisin niin kovasti olla karhu, mutta minusta tuli aasi. ”Rehti kilpailu on hieno asia, mutta kilvoittelu oman itsensä kanssa vielä tärkeämpää, sanoi MSL:n toiminnanjohtaja Paula Yliselä hauskan itseironisesta teoksesta.
Erikoispalkintoja jaettiin
Vaara-Karjalan Osuuspankki palkitsi pikaveistokisassa Jari Kuokkasen teoksen Keihäänheittäjä. Pohjois-Karjalan sosiaaliturvayhdistys myönsi erikoispalkinnon Leo Löppösen Veto-teokselle.
Monipuolinen tuomaristo
Karhufestivaalin kaksipäiväisen kilpailun tuomaristoon kuuluivat puheenjohtajana kulttuurintutkija Minna Tuuva, moottorisahataiteilija Ulla Haglund, graafinen suunnittelija Kimmo Heikkilä, StoraEnson metsäasiantuntija Seppo Kiiskinen, Ilomantsin kuntaa edustanut ylirajavartija evp Asko Mäkinen, Puun Sielu Oy:n yrittäjä, taiteilija Natalia Podkolzina ja Puunveistäjät ry:n sihteeri, elämystaiteilija Marika Walldén. Tuomariston sihteerinä toimi kulttuurituottaja Raija Kallioinen Maaseudun Sivistysliitosta.
Vuonna 2020 veistäjien teemana on Vapaa tyyli – Freestyle
Karhufestivaaleille Ilomantsissa on luvassa jatkoa. ITE-taiteen esittelyn 20-vuotisjuhlavuosi näkyy Maaseudun Sivistysliiton toiminnassa monin tavoin. Myös Karhufestivaaleille teema ulottuu niin, että 13.–15.8.2020 vietettävien festivaalien veistokilpailussa veistosten pintakäsittelyä ei haluta millään tavoin rajoittaa. Kilpailun teemana on Vapaa tyyli – Freestyle.
Karhunveiston mestaruuskilpailu perustelut palkintosijoille
1. SIJA
Markku Tuominen, Nurmijärvi, ILU – Ilomantsin Urheilijat
Teoksessa on hauska ja rohkea idea, joka toimii monella tasolla. Ilomantsi on harvaan asuttu paikkakunta, jossa syntyy karhunpentuja enemmän kuin lapsia. Niinpä paikallinen urheiluseura Ilomantsin Urheilijat on värvännyt valmennukseensa karhujoukkueen! Työssä on liikettä tulkittu omintakeisesti – on muutakin liikettä kuin juoksu. Pystyy hyvin kuvittelemaan, miten karhunpennut jatkavat leikkiään.
Tekijä on osannut käyttää erinomaisesti puumateriaalin kokonaisuudessaan ja saanut siitä syntymään monimuotoisen veistoksen. Teoksesta voi sanoa, että kaikki on jo valmiina puussa, vain ylimääräinen on otettu pois. Toteutus on hallitun tasapainoinen ja siinä on jännittäviä ulottuvuuksia. Karhuemon hahmo on jätetty osittain puun sisälle. Työssä ei ole liitoksia, vaan erilliset osat liittyvät yhteen oman muotonsa avulla ja ovat liikuteltavia. Karhun karvapinta on toteutettu rytmikkäästi, sitä ei ole ylityöstetty, ja kaarnaakin on jätetty mukavasti esiin.
2. SIJA
Igor Kyllinen, Oulu, GoBearGo
Hiipivä karhu etenee hiljaa. Korvat ovat luimussa, askelten jäljet ovat juuri painuneet maahan. Veistos on kaikessa yksinkertaisuudessaan tyylikäs ja hallittu. Vaikka vauhti puuttuu, karhun hidas liike on elävää ja jännittävää. Mittasuhteet ovat aidot ja yksityiskohdissa riittää tarkasteltavaa. Pintaa on poltettu maltillisesti, niin että turkkiin syntyy väreileviä varjoja.
3. SIJA
Erkki Rytkönen, Iisalmi, Keinu lapseni, keinu
Neljästä osasta koostuvassa veistoksessa veikeät karhut keinuvat kahdessa kerroksessa. Monimuotoisen, ilmeikkään ja liikkuvan teoksen toteutus näin lyhyessä ajassa on teknisesti erittäin vaativa suoritus. Työn etenemistä oli miellyttävä seurata. Tekijän pitkä kokemus, aivotyö ja huolellinen suunnittelu näkyivät. Pienintäkään kiireen tuntua ei ollut, tekeminen oli levollista ja veistäjä ennätti jutustella työtä seuraavan yleisön kanssa.
Kunniamaininta
Vladimir Almanov, Venäjä, Kalastajat
Veistoksessa karhut tavoittelevat kaloja. Yhden ne ovat jo napanneet, mutta alla on vielä parvi naureskelemassa pyydystäjilleen. Maalauksellinen veistos on selkeästi taideteos. Se on hallittu kokonaisuus ja muotokieleltään hyvä. Katsoopa teosta miltä suunnalta tahansa, se on muhkea ja hyvännäköinen. Veistoksessa on rikkaita yksityiskohtia. Karhujen lihakset ja turkki elävät, jopa varjot tuntuvat olevan liikkeessä. Alaosan vesikin tuntuu virtaavan ja pärskyvän.