Monologiooppera “Ilona Irti” kantaesitetään 18.8.2022 Urkuyö ja Aaria -festivaalilla Espoon tuomiokirkossa. Teoksen on säveltänyt Timo-Juhani Kyllönen, libretosta vastaa kirjailija Leena Lehtolainen ja solistina toimii Wienin valtionoopperaan kaudelle 2022-2023 kiinnitetty espoolaissopraano Aurora Marthens.
Kuva: Urkuyö ja Aaria
Ilona Irti -monologioopperan innoittajana toimi sopraano Aurora Marthens, joka voitti Timo Mustakallio -laulukilpailun vuonna 2017. Samana vuonna yhä ajankohtainen me too -liike nousi maailmanlaajuiseksi ilmiöksi. Marthensin toiveena oli saada laulaa teeman ympärille rakennetussa teoksessa. Libreton kirjoittajaksi pyydettiin kirjailija Leena Lehtolaista, jonka romaaneissa on jo vuosikymmenten ajan nostettu esiin naisnäkökulmaa.
– Olin haaveillut oopperan kirjoittamisesta jo pidemmän aikaa, joten Timo-Juhanin tarjous yhteistyöstä oli mieluisa. Ilona Irti kertoo kehollisesta ja mielellisestä itsemääräämisoikeudesta. Kenelle naisen keho kuuluu? Mutta lisäksi teos kertoo myös siitä, että me kaikki kaipaamme rakkautta. Mukana on siis myös aivan ihanaa rakkaustunnelmointia, Lehtolainen kertoo.
Lehtolaisella on klassisen laulun taustaa harrastelijapuolelta. Lisäksi hän on toiminut Tapiolan kuoron intendenttinä vuosina 1988-1990. Musiikin lainalaisuuksien tunteminen helpotti kirjailijan työtä libreton kirjoittamisessa. Myös säveltäjältä saadulla tuella oli merkittävä rooli oopperaksi sopivan tekstin tuottamisessa.
– Kirjoittaessani mietin myös sitä, mitkä sanat soljuisivat sopraanon suussa. Yritin välttää käyttämästä kovia konsonantteja ja muutenkin kovaa tikittävää tekstiä ja tuoda sen sijaan tekstiin kaunista vokaalilinjaa. Eli sanoman lisäksi mietin kirjoittaessani myös laulullista kieltä. Tämä teki työskentelystä jännittävää ja pelottavaa. Oli toki myös ihanaa saada kokeilla kielen käyttöä ihan uudella tavalla, Lehtolainen lisää.
Monologioopperan libretto valmistui vuonna 2019, jolloin Timo-Juhani Kyllönen sai sen sävellettäväkseen. Teoksen piti alun perin olla mukana jo Urkuyö ja Aarian festivaaliohjelmassa kesällä 2020, mutta koronapandemian vuoksi teos päästään kantaesittämään vasta nyt.
– Oli hienoa säveltää Leenan runollisen ja herkän tekstin ympärille. Hyvän libreton pohjalle syntyy hyvä ooppera, Kyllönen hymyilee.