Oulun teatterin suurella näyttämöllä saa 16.1.2026 maailman kantaesityksen saamelaisooppera Ovlá, jonka kirjoittaa saamelainen näytelmäkirjailija Juho-Sire/Siri Broch Johansen, säveltää Cecilia Damström ja ohjaa Oulun teatterin ohjaaja Heta Haanperä. Oopperan orkesterina toimii Oulu Sinfonia ja kapellimestarina Oulu Sinfonian ylikapellimestari Rumon Gamba.
Ovlá on ooppera totuuden katoamisesta ja suuresta yksinäisyydestä. Siitä, kun juuret omasta menneisyydestä ja kulttuurista revitään palasiksi. Kun lapsi erotetaan vanhemmistaan ja pakotetaan asuntolakouluun, jossa hän kohtaa vieraan kielen ja kulttuurin. Kokemuksesta syntyy yksin jäämisen ja hylkäämisen trauma. Omasta tehdään vieras ja lapsi kasvaa häpeämään sitä, mikä on. Vierauden tunteesta kasvaa identiteetti, joka ei anna lepoa.
Teos nostaa Oulun teatterin suurelle näyttämölle Pohjoismaiden ainoan alkuperäiskansan, saamelaisten näkökulman sekä ne valtavan kipeät seuraukset, jotka valtiojohtoisen sorron jäljiltä vaikuttavat yhä uusiin saamelaissukupolviin.
“Vanhoissa oopperateoksissa on usein hyvin patriarkaalinen maailmankuva, ja niissä katsotaan maailmaa valtaapitävän kolonialistisesta näkökulmasta. Tästä syystä halusin, että vuoden 2026 ohjelmistoon tilaamamme maailman kantaesitysooppera tehdään vähemmistönäkökulmasta. Johansenin libretto on valtavan hieno, syvä ja ristiriitainenkin kertomus Ovlá-päähenkilön elämästä, ja sen kaikki tapahtumat ovat joko totta tai olisivat voineet tapahtua”, Oulun teatterin taiteellinen johtaja Alma Lehmuskallio kertoo.
“Toiveeni on olla mukana tekemässä taideteosta, joka tuo esiin piileviä puolia Suomen, Ruotsin, Norjan ja Venäjän valtioiden kolonisoivasta käyttäytymisestä saamelaisia kohtaan. Haluan myös korostaa saamelaisten näkemystä maasta – Ovlá elää elämäänsä sekä Suomen, Ruotsin että Norjan puolella Saamenmaata, kuten monet saamelaiset ovat tehneet ja tekevät edelleen. Meille Saamenmaa on maisemamme, emmekä näe kansallisia rajoja kovin oleellisina”, Juho-Sire/Siri Broch Johansen toteaa.
Teoksen säveltää suomalainen säveltäjä Cecilia Damström konsulttinaan saamelainen säveltäjä Ánndaris/Anders Rimpi.
”Säveltäjäksi valitsimme yhdessä Oulu Sinfonian kanssa Cecilia Damströmin, jolla on kyky ja halu ottaa sävellyksillään kantaa yhteiskunnallisiin aiheisiin sekä dramaturgian tajua ja ennakkoluuloton suhtautuminen teosten monikielisyyteen”, kuvailee Lehmuskallio.
Kuulemme musiikissa saamelaisen luonnon suurina ja pehmeinä sointikenttinä. Kauneuden takaa paljastuu kuitenkin kipeä kertomus kamppailusta: kolonialistiset vallat kuten Suomi, ovat riistäneet saamelaiselta alkuperäiskansalta heidän harmonisen yhteytensä luontoon, pyrkien korvaamaan sen teollistumisella ja laitostamisella. Tämä ristiriita heijastuu musiikissa, jossa luonnon vapaa virtaus asettuu vasten uhkaavan rytmin, järjestyksen ja kovuuden rakenteisiin. Orkesterin vuoropuhelun keskeltä nousevat esiin saamelaisjoikaajien omat äänet, jotka ilmentävät yksilön sitkeyttä ja voimaa taistella takaisin lapsuudessa riistettyä identiteettiä.
Säveltäjä Cecilia Damström säveltää musiikin tiiviissä yhteistyössä saamelaismuusikoiden kanssa, jotka säveltävät oopperan kaikki joikut. Nämä joikut sulautuvat sävellykseen keskeisenä osana, kunnioittaen saamelaisten kulttuuriperintöään ja punoen heidän äänensä teoksessa yhteiseen musiikilliseen ilmaisuun.
Emil Kárlsen ja Albert Lein Moe Fiskum. Kuva: Knud Åserud
Produktion vierailevina suunnittelijoina toimivat saamelaiset taiteilijat: lavastajana Geir Tore Holm, pukusuunnittelijana Helmi Hagelin ja valosuunnittelijana Øystein Heitmann. Oopperan äänisuunnittelusta vastaa Oulun teatterin Jari Niemi. Pääroolissa on Emil Kárlsen.
Ovlá-oopperan ytimessä on toisaalta tiedonjakaminen ja vastuunottaminen valtiojohtoisista vääryyksistä ja toisaalta saamelaisten omien kokemusten nostaminen esiin. Samalla kun teos katsoo armottomasti yhteiskunnallisia rakenteita ja syrjintää, se katsoo lempeästi yksittäistä ihmistä.
Pyrkimys on laajentaa käsitystä siitä, keiden tarinat kuuluvat suomalaisille suurille näyttämöille, tarjota saamelaistaustaiselle yleisölle mahdollisuus tunnistaa itsensä näyttämöltä sekä tehdä näkyväksi suurelle yleisölle oman kansallisvähemmistömme historia ja nykytilanne.
”Tiedostan, että operoimme herkällä alueella tässä ajassa, jossa aiheellisesti kysytään, kenellä on oikeus kertoa kenenkin tarinoita. Meillä ei valtaväestön edustajina ole omistajuutta saamelaisten tarinoihin, joten oli itsestään selvää, että teos pitää tehdä herkässä ja kuuntelevassa yhteistyössä saamelaistaiteilijoiden kanssa. Olen tarvinnut paljon asiantuntija-apua yhteistyökumppaniltamme Saamen kansallisteatterilta ja libreton kirjoittajalta. Voi olla, että teemme virheitä matkalla, mutta pelko niistä ei saa olla esteenä sille, että erilaiset näkökulmat saavat tilaa teattereiden näyttämöillä”, painottaa Lehmuskallio.
Ooppera toteutetaan yhteistyössä Oulu Sinfonian, Saamen kansallisteatteri Beaivvášin ja Oulu2026:n kanssa.