Hyppää pääsisältöön
Amusa Toimitus / 27.09.2024

Sini Majurin kiehtovaa, innovatiivista lasitaidetta kansainvälisessä alan suurtapahtumassa Venetsiassa – lasia, plasmasähköä ja tekoälyä

– Pitää olla jotain erikoista, jolla erottuu, totesi lasitaitelija Sini Majuri osallistumisestaan modernin lasitaiteen suurimpaan kansainväliseen tapahtumaan Muranossa, Venetsiassa 14.-22. syyskuuta. Majuri yhdistää ennakkoluulottomasti lasin vanhaa käsityöperinnettä ja teknologiaa teoksiinsa,joissa on aina jotakin piilotettua.

Kuvassa on vasemmalla mies mustassa t-paidassa seisomassa selin ja keskustelee mustassa jakussa olevan Sini Majurin kanssa, joka on oikealla ja esittelee jalustalla olevalla olevaa kulta-mustaa maljakkoa. Seinä on valkoinen ja siinä lukee Dreaweaver ja alla päivämäärä 14.-22.9.2024.

Sini Majuri esittelemässä lasitaideteoksiaan. Kuva: Juhamatti Vahdersalo

 

Sini Majurin teokset matkustivat pakettiauton mukana halki Euroopan ja lasia oli yhteensä 500 kg. Yhdellä lasilevyllä oli mittaa 2 m 10 cm ja painoa 80 kg. Majurin mukaan oli taito saada kaikki ehjänä veneisiin ja näyttelypaikalle. Tilaa ja rauhaa niiden tarkastelulle tarvittiin ja teokset pääsivät Italian merkittävimpiin kuuluvan lasitalon Berengon rakennukseen.

 

Kuvassa on vasemmalla tummaa ja oikealla yksisarvinen vihreällä lasilevyllä.

Yksisarvinen. Kuva: Juhamatti Vahdersalo

 

Näyttelytilassa oli kaksi huonetta: musta huone ja valkea huone. Mustaan huoneeseen oli sijoitettu yksisarvinen. Valkoisessa huoneessa piti painaa nappia ja kertoa kymmenessä sekunnissa unelmansa. Se meni tekoälyyn tulkittavaksi siitä yksisarvisen läpi, josta filteröityi taakse punaisena valona näkyväksi – omaa
sai katsoa. Takaa löytyi koodi sokeankirjoituksella ja sitä piti koskettaa. Majurin mukaan teos paljastaa, miten vähän aikaa meillä on unelmointiin ja tietoa siitä, mitä teknologialla ei voi tavoittaa.

 

Kuvassa on mustalla pohjalla lasiputkilossa ylhäällä vaakasuorassa ja alaspäin menossa sinistä sähköjuovaa. Maljakkoa pitelee käsi, joka ohjaa sisällä olevaa plasmaa.

Plasmasähköä Dreamweaver-teoksessa. Kuva: Juhamatti Vahdersalo

 

Dreamwieaver-teoksessa on jännittävästi yhdistetty plasmasähköä tekoälyyn. Plasmasähköä koskettamalla voi ohjata plasmaa ja nähdä, miten oma energia vaikuttaa sekä miten se virtaa. Majurille tämä teos on teknologian ja ihmisyyden pohdiskelua.

Valkoisessa huoneessa oli teos The Lady. Lasipinnalla oli naisen kuva ja kun käveli teoksen ympäri, väri muuttui ja samalla oma näkökulma muuttui heijastuman mukana.

 

Kuvassa on vasemmalla suuri lasinen levy, jossa on pinnassa naisen kasvot ja lasilevyn väri vaihtelee vihertävästä sinertävään.  Sini Majuri pitelee vasemmalla kädellään lasilevyn pintaa. Taustalla on kaksi jalustaa ja niiden päällä on oikealla musta laakea teos. Vasemmalla on tumma-kultainen maljakko.

The Lady ja Sini Majuri. Kuva: Juhamatti Vahdersalo

 

Dreamweaver-teoksen toteutukseen on osallistunut Aalto-yliopiston insinööritiimi Jarkko Takala, Tung Bui, Ken Burridge ja Wivienne Wang. He vastasivat teosten tekoälyyn liittyvistä osista.
Teoksessa on käytetty lehtikultaa Lapista ja Majuri mainitsee erityisesti sen olevan maailman ainoata eettisesti tuotettua kultaa, paikka ja tekijät tunnetaan. Kultaa tuottaa Snellman Oy. Kaksimetriset lasilevyt on tuottanut Essis by Lasilinkki Kuopiosta.

Sini Majurin kokemukset näyttelystä olivat innostavia. Palaute oli erinomaista ja sitä tuli paljon mm. tekoälystä, josta tuli suosikki. Tekoälyä pidettiin myös pelottavana. Osastolla oli paljon katsottavaa ja innosti kävijöitä viipymään. Monena päivänä oli paikalla lapsia, jotka olivat innoissaan erityisesti
plasmaan liittyvästä teoksesta.

 

Kuvassa on oikealla edessä tumman kullalla kuvioitu maljakko ja siinä on keskellä tumman siniset naisen kasvot.  Taustalla on valkoisen kuplivaa valoa.

Dreamweaver- pääteos. Kuva: Juhamatti Vahdersalo

 

Sini Majuri on halunnut aina tehdä lasitaiteen alalla jotakin erilaista ja ravistella. Lasiin hän on yhdistynyt robotiikkaa, muotia ja nyt tekoälyä. Majuri on onnistunut ja on palkittu useilla kansainvälisillä palkinnoilla.

- Lasitaide on pieni ala ja oman tekemisen pitää puhutella nykyihmisiä tullakseen huomatuksi, toteaa Sini Majuri. Alan hyvin tuntevana taiteilija huomauttaa, että toisin kuin Suomessa luullaan, suomalaista muotoilua ei tunneta maailmalla. On oltava todella vankka asiantuntija, että tietää suomalaisia muotoilijoita kuten esim. Timo Sarpanevan. Majuri toivoo ärhäkkäämpää otetta oman osaamisen esiin tuomiseen maailmalla.

Sini Majuri perusti 4 vuotta sitten FRESH - Contemporary Glass From Finland –hankkeen suomalaista lasitaiteelle. Venetsian tapahtumassa oli esillä kahdeksan taiteilijan tuotantoa ja Majurin
lisäksi paikalla olivat Camilla Moberg, Marja Hepo-aho, Anna Schroderus, Helmi Remes, Anna-KaisaKukkonen-Madi, Paula Pääkkönen ja Anu Penttinen.

Marja Jähi-Salo