– Pitää olla jotain erikoista, jolla erottuu, totesi lasitaitelija Sini Majuri osallistumisestaan modernin lasitaiteen suurimpaan kansainväliseen tapahtumaan Muranossa, Venetsiassa 14.-22. syyskuuta. Majuri yhdistää ennakkoluulottomasti lasin vanhaa käsityöperinnettä ja teknologiaa teoksiinsa,joissa on aina jotakin piilotettua.
Sini Majuri esittelemässä lasitaideteoksiaan. Kuva: Juhamatti Vahdersalo
Sini Majurin teokset matkustivat pakettiauton mukana halki Euroopan ja lasia oli yhteensä 500 kg. Yhdellä lasilevyllä oli mittaa 2 m 10 cm ja painoa 80 kg. Majurin mukaan oli taito saada kaikki ehjänä veneisiin ja näyttelypaikalle. Tilaa ja rauhaa niiden tarkastelulle tarvittiin ja teokset pääsivät Italian merkittävimpiin kuuluvan lasitalon Berengon rakennukseen.
Yksisarvinen. Kuva: Juhamatti Vahdersalo
Näyttelytilassa oli kaksi huonetta: musta huone ja valkea huone. Mustaan huoneeseen oli sijoitettu yksisarvinen. Valkoisessa huoneessa piti painaa nappia ja kertoa kymmenessä sekunnissa unelmansa. Se meni tekoälyyn tulkittavaksi siitä yksisarvisen läpi, josta filteröityi taakse punaisena valona näkyväksi – omaa
sai katsoa. Takaa löytyi koodi sokeankirjoituksella ja sitä piti koskettaa. Majurin mukaan teos paljastaa, miten vähän aikaa meillä on unelmointiin ja tietoa siitä, mitä teknologialla ei voi tavoittaa.
Plasmasähköä Dreamweaver-teoksessa. Kuva: Juhamatti Vahdersalo
Dreamwieaver-teoksessa on jännittävästi yhdistetty plasmasähköä tekoälyyn. Plasmasähköä koskettamalla voi ohjata plasmaa ja nähdä, miten oma energia vaikuttaa sekä miten se virtaa. Majurille tämä teos on teknologian ja ihmisyyden pohdiskelua.
Valkoisessa huoneessa oli teos The Lady. Lasipinnalla oli naisen kuva ja kun käveli teoksen ympäri, väri muuttui ja samalla oma näkökulma muuttui heijastuman mukana.
The Lady ja Sini Majuri. Kuva: Juhamatti Vahdersalo
Dreamweaver-teoksen toteutukseen on osallistunut Aalto-yliopiston insinööritiimi Jarkko Takala, Tung Bui, Ken Burridge ja Wivienne Wang. He vastasivat teosten tekoälyyn liittyvistä osista.
Teoksessa on käytetty lehtikultaa Lapista ja Majuri mainitsee erityisesti sen olevan maailman ainoata eettisesti tuotettua kultaa, paikka ja tekijät tunnetaan. Kultaa tuottaa Snellman Oy. Kaksimetriset lasilevyt on tuottanut Essis by Lasilinkki Kuopiosta.
Sini Majurin kokemukset näyttelystä olivat innostavia. Palaute oli erinomaista ja sitä tuli paljon mm. tekoälystä, josta tuli suosikki. Tekoälyä pidettiin myös pelottavana. Osastolla oli paljon katsottavaa ja innosti kävijöitä viipymään. Monena päivänä oli paikalla lapsia, jotka olivat innoissaan erityisesti
plasmaan liittyvästä teoksesta.
Dreamweaver- pääteos. Kuva: Juhamatti Vahdersalo
Sini Majuri on halunnut aina tehdä lasitaiteen alalla jotakin erilaista ja ravistella. Lasiin hän on yhdistynyt robotiikkaa, muotia ja nyt tekoälyä. Majuri on onnistunut ja on palkittu useilla kansainvälisillä palkinnoilla.
- Lasitaide on pieni ala ja oman tekemisen pitää puhutella nykyihmisiä tullakseen huomatuksi, toteaa Sini Majuri. Alan hyvin tuntevana taiteilija huomauttaa, että toisin kuin Suomessa luullaan, suomalaista muotoilua ei tunneta maailmalla. On oltava todella vankka asiantuntija, että tietää suomalaisia muotoilijoita kuten esim. Timo Sarpanevan. Majuri toivoo ärhäkkäämpää otetta oman osaamisen esiin tuomiseen maailmalla.
Sini Majuri perusti 4 vuotta sitten FRESH - Contemporary Glass From Finland –hankkeen suomalaista lasitaiteelle. Venetsian tapahtumassa oli esillä kahdeksan taiteilijan tuotantoa ja Majurin
lisäksi paikalla olivat Camilla Moberg, Marja Hepo-aho, Anna Schroderus, Helmi Remes, Anna-KaisaKukkonen-Madi, Paula Pääkkönen ja Anu Penttinen.
Marja Jähi-Salo