Kirjojen lukeminen on edelleen suomalaisille mieluisin tapa käyttää aikaa. Lähes joka kolmas kokee, että koronavuosi on lisännyt lukemista.
Äänikirjojen kuuntelu ja ostaminen lähti toden teolla nousuun: Kahden vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna lukuaikapalveluita käyttävien määrä kolminkertaistui. Painettuja kirjoja suomalaiset ostivat vuonna 2020 noin 316 miljoonalla eurolla, noin 15 miljoonaa kappaletta.
Tiedot käyvät ilmi Kirjakauppaliiton ja Suomen Kustannusyhdistyksen Taloustutkimuksella teettämästä Suomi lukee -tutkimuksesta.
Naiset siirtyneet äänikirjojen kuuntelijoiksi
Kirjojen ostaminen ja lukeminen vaikuttaa jakautuvan aiempaa tasaisemmin. Painettujen kirjojen markkinoilla yli kahdeksan kirjaa ostavien suurkuluttajien painoarvo on laskenut. Lukuaikapalvelut ovat tuoneet kirjallisuuden pariin myös uusia yleisöjä: lukuaikapalveluiden käyttö kasvaa nopeasti myös niiden joukossa, jotka eivät osta painettuja kirjoja.
Eniten lukuaikapalveluja käyttävät silti ne, jotka lukevat myös paljon painettuja kirjoja. Erityisesti naiset ovat siirtyneet lukuaikapalveluiden käyttäjiksi. Tämä on nostanut miehet naisten ohi painettujen kirjojen markkinoilla: Miehet käyttävät painettuihin kirjoihin enemmän rahaa kuin naiset.
Koronavuosi on vähentänyt heräteostoksia. 57 % painettujen kirjojen ostopäätöksistä tehdään etukäteen, ja yhä useampi kirja ostetaan verkosta joko verkkokaupasta tai sähköisenä lukuaikapalvelusta.
- Tarinoiden ja tiedon halu on suomalaisilla pysyvää. Äänikirjat ovat tuoneet uusia tapoja niistä nauttimiseen, Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho sanoo.
- Kulunut vuosi on ollut poikkeuksellinen, mutta markkinan muutossuunta on selkeä. Äänikirjat ovat tulleet jäädäkseen. Ilahduttavaa on, että painettu kirja on yhä suositumpi lahja, toteaa Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.