Median museo ja arkisto Merkin uusi näyttely esittelee suositun meemitilin meemejä, joissa ohjeistetaan esimerkiksi pukeutumaan yhtä tyylikkäästi kuin Alkon myyjä.
Instagramissa ja TikTokissa toimiva meemitili @kassajono havainnoi markkinoinnin, tuotteiden ja kaupankäynnin maailmaa, kuten vaikkapa Pirkka Parhaat -pakkauksen ylevää tunnelmaa.
Hän ei välttämättä kerro saavuttaneensa, mutta siitä on merkkejä:
Kuva: Merkki
@kassajonon meemit kommentoivat kuluttamisen ja ostosten maailmaa – myös pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen vyöhykkeiden kautta. Kuva: Merkki
@kassajono on 30-vuotias, Helsingissä asuva graafinen suunnittelija, joka perusti monien muiden meemintekijöiden tavoin tilinsä vuoden 2020 koronasulun aikaan. Tili esitteli ensin pandemian alkuaikoina kauppojen asiakkailla nähtyjä ylimitoitettuja ja innovatiivisia koronasuojavarusteita. Ajat muuttuivat, ja samalla @kassajonokin irtautui omille teilleen seurailemaan yleisemmin ostosten ja shoppailun ilmiöitä.
Museon näyttelyssä on esillä aiemmin julkaisemattomia @kassajonon meemejä. Tilin nimeä kantava näyttely jakautuu kaupallisia teemoja ruotiviin meemeihin sekä omaelämäkerrallisiin, meemiadminin elämään kurkistaviin ”metameemeihin”. Näyttelyn erikoisuus on eräänlainen materiaalinen meemi, fiktiivinen Playstation-peli ”Pullonpalautus Simulator 23.”
@kassajono -näyttely Meemikujalla, Median museo ja arkisto Merkissä, Helsingissä, 27.5.–28.7.2024.
https://merkkiin.fi/nayttelyt/kassajono/
Näyttely Merkin verkkosivuilla: https://merkkiin.fi/nayttelyt/kassajono